TOP 3 - cechy dobrej aplikacji mobilnej

Zapytaliśmy prelegentów Kongresu Mobilnego jakie są wg nich najważniejsze - poza intuicyjnością obsługi - cechy dobrej aplikacji mobilnej... oto co usłyszeliśmy

<a href="http://imgur.com/G0gdC9Z"></a>

Marcin Łaciak

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 40px; "> <data-image id="7290"></data-image></span>

1) użyteczność/istotność – projektując aplikację powinienem postawić się w roli użytkownika i zadać sobie to pytanie: po co mam zainstalować tę aplikację? i od razu kolejne pytanie; jak często będę do tej aplikacji powracał?

2) bezawaryjność – oczywiste, nie wymaga komentarza

3) zaangażowanie użytkownika – jaki jest mój plan, aby aplikacja żyła w smartfonie użytkownika, a nie leżała zapomniana, aż zostanie w końcu odinstalowana.

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 40px; "> <data-image id="7285"></data-image></span>

Grzegorz Chyliński:

1. Dobra aplikacja mobilna powinna przede wszystkim być odpowiedzią na potrzeby użytkowników, a nie tworem stworzonym „dla sztuki”. Musi rozwiązywać realne problemy odbiorców lub być dla nich narzędziem pomocnym na co dzień.

2. Przechodzimy tutaj do drugiej kwestii, czyli niezawodności – aplikacja, przed wypuszczeniem do App Marketu, powinna być dobrze przetestowana, tak, by zawczasu wyeliminować wszystkie potencjalne błędy. Nie ma się co oszukiwać – użytkownicy odkryją każde, nawet najmniejsze niedociągnięcie, które może ich trwale zniechęcić do korzystania z narzędzia.

3. I ostatnia sprawa: aplikacja powinna być prosta w obsłudze – bez dwóch zdań. Mobilny użytkownik nie ma czasu na zagłębianie się w kolejne poziomy obsługi, ponieważ potrzebuje rozwiązania „tu i teraz” – i właśnie to powinna oferować mu dobra aplikacja.

<div class="clearfix"></div><span style="float: left; margin: 0 10px 40px;"><data-image id="7287"></data-image></span>

Marcin Zaremba:

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 40px; "> <data-image id="7287"></data-image></span>

- spełnianie wymagań biznesowych

- spełnianie wymagań biznesowych

- spełnianie wymagań biznesowych

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 40px; "> <data-image id="7288"></data-image></span>

Monika Mikowska:

Cechy dobrej aplikacji mobilnej....? Pytanie retoryczne :)

Aplikacje muszą być 3P! Moja zasada 3P mówi o tym, że rozwiązania mobilne będą idealne wówczas, gdy równocześnie będą Piękne, Proste i Praktyczne.

- Piękne – bo lubimy korzystać z rozwiązań ładnych, estetycznych, które nam się po prostu wizualnie podobają. Jeśli będziemy mieli 2 aplikacje o takim samym zakresie funkcjonalnym i takiej samej architekturze informacji, to w każdym przypadku wybierzemy tą atrakcyjniejszą dla naszego oka.

- Proste – bo ich obsługa powinna być łatwa, szybka i – mówiąc fachowym językiem – sprawiać nam jak najmniejszy wysiłek kognitywny. Jeśli rozwiązanie widzimy pierwszy raz, powinniśmy poświęcić jak najmniej czasu (najlepiej wcale), aby nauczyć się jego obsługi.

- Praktyczne – bo korzystanie z rozwiązania ma nam dawać wymierne korzyści, np. oszczędzać czas, realizować specyficzną potrzebę i realizować ją szybko, itp. Jeśli mówimy o stronach czy aplikacjach mobilnych, to wymierną korzyścią będzie również to, że jakieś zadanie (np. przelew) będziemy mogli zrealizować szybciej na telefonie niż komputerze.

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 50px; "> <data-image id="7283"></data-image></span>

Kamil Łukasiewicz

Sam na na co dzień zajmuję się projektowaniem UX, więc kwestia intuicyjności powinna być dla mnie kluczowa, ale powiem coś niepopularnego: wcale nie uważam, by intuicyjność była najważniejsza. Facebook ma wiele elementów do których można się przyczepić, Snapchat podobnie, Instagram też nie jest idealny. Dlaczego mimo wszystko te projekty odniosły sukces? Bez wchodzenia w szczegóły, wnoszą one po prostu określone wartości i to moim zdaniem kluczowa cecha dobrej appki. Jeśli użytkownicy w danej aplikacji dostrzegają realne, ważne dla nich wartości, poradzą sobie nawet z nieco gorszym interfejsem. Odwracając sytuację, nie wróżę sukcesu najlepiej intuicyjnej aplikacji na świecie, która nie wnosi niczego cennego. Co nie zmienia faktu, że kocham dopieszczone pod każdym względem projekty.

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 50px; "> <data-image id="7286"></data-image> </span>

Łukasz Felsztukier:

Jestem człowiekiem starej daty i wierzę w zasadę, której hołdowali twórcy narzędzi w systemach Unix. Brzmiała ona "rób tylko jedną rzecz, ale najlepiej jak umiesz". Doceniam aplikacje, które mają jedno ściśle określone zastosowanie i robią to dobrze. Drugą cechą jest przydatność aplikacji - przez mój telefon miesięcznie przetacza się kilkanaście aplikacji, ale na koniec zostaje może jedna lub dwie. Obecnie nie jest problemem stworzenie nowej aplikacji - problemem jest znalezienie problemu, który może być dobrze rozwiązany za jej pomocą (np. kalendarz, obsługa poczty, notatki, „listy todo” czy rozpoznawanie muzyki z otoczenia). Trzecią cechą, którą doceniam w przypadku aplikacji jest doznanie, jakie towarzyszy korzystaniu z nich. Interakcje pomiędzy poszczególnymi ekranami, logika rozmieszczenia elementów, ich kolorystyka, dobór dźwięków czy mikrointerakcji - to rzeczy, które nasz mózg często rejestruje na poziomie podświadomym, ale przyczyniają się one w istotny sposób do przyjemności korzystania.

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 40px; "> <data-image id="7282"></data-image></span>

Piotr Kożniewski:

1. Minimalizacja liczby kliknięć dotarcia do celu

2. Maksymalizacja wykorzystania potencjału sprzętowo-systemowego

3. Niezawodność!!

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 40px; "> <data-image id="7284"></data-image></span>

Rafał Staszkiewicz:

Na pierwszym miejscu wymieniłbym użyteczność aplikacji, a więc realizację określonego celu, zadania, które jest najważniejsze z punktu widzenia użytkownika. Przy czym użyteczność powinna wynikać ze specyfiki danego urządzania mobilnego i jego możliwości interakcji (inne dla smartfonu, tabletu czy smartwatcha). Drugą cechą będzie z pewnością „user experience”, na którą składa się wspomniana intuicyjność, szybkość, prostota działania czy projekt graficzny. Nie powinniśmy jednak przesadzać z grafiką. Piękno projektu nie powinno przesłaniać głównego zadania, jakie ma realizować aplikacja. Na koniec warto wspomnieć także o mechanizmach budowania zaangażowania, które sprawią, że użytkownik będzie wracał do aplikacji i systematycznie z niej korzystał (np. bieżąca komunikacja z użytkownikiem, mechanizmy społecznościowe, grywalizacja).

Ja dodałbym jeszcze jedną cechę, która będzie miała coraz większe znaczenie na rynku aplikacji, a mianowicie świadomość i rozpoznawalność. Projektując aplikacje tak bardzo koncentrujemy się na zagadnieniach technicznych i grafice, że zapominamy o marketingu aplikacji. Okazuje się więc, że po zakończeniu projektu nie ma już budżetu na promocję i liczymy główne na sukces działań PR lub social media. Parafrazując powiedzenie, świat jest pełen aplikacji, o których nikt nigdy się nie dowie. Musimy pamiętać, że bez odpowiedniej komunikacji, i coraz częściej, także płatnej promocji, nie można myśleć o sukcesie aplikacji na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

<div class="clearfix"></div> <span style="float: left; margin: 0 10px 40px; "> <data-image id="7289"></data-image></span>

Karolina Skraba:

1.Użyteczność

2. Innowacyjność

3. Minimalizm

Cześć!

Chcesz opublikować tekst? Odezwij się do nas
Karolina Michalak Relationship Manager
redakcja@ehandel.com.pl
+48 721 945 134
  • Infoguru Sp. z o.o. Sp. k.

    Wydawca

  • POLAND, Poznań, Truskawiecka 13

    Adres prawny

  • VAT ID 7811967834

    NIP